Hvordan få en økonomisk jobb på et nettcasino

Casinoer har en stor, og voksende, arbeidsstab innenfor økonomi. Det er de nødt til å ha, ettersom penger er selve grunnlaget for casinoets inntjeninger og utgifter. Rollene er mange, og titlene flere.

Regnskapsfører

Utgangspunktet for denne stillingen er en tradisjonell utdannelse som regnskapsfører. Arbeidsoppgaver kan bestå av å betale casinoets regninger og utbetale ansattes lønn. Alle pengeoverføringer skal registreres og dokumenteres, noe som i bunn og grunn er å føre regnskap. Dette gir en oversikt over casinoets økonomiske situasjon, noe myndigheter, eiere og banker er interessert i.

Ved siden av å ha sans for tall, skal du ha god innsikt i juss, da det er mange lover og regler å sette seg inn i. Som regnskapsfører brukes datamaskinen daglig, og forskjellige IT-programmer er spesialdesignet til å føre regnskap. Arbeidet krever at du er nøyaktig og klarer å jobbe strukturert.

For å vinkle utdanningen mot casinoverdenen, tilbys ofte kurs (i utlandet) over 10 timer. Her skal du blant annet skaffe deg en oversikt over hvordan spillesystemene fungerer, og vite forskjellen på de ulike spillene. Man skal kunne identifisere ulike faktorer som påvirker skattesatsene i forbindelse med casinospill. TITO-systemet skal også gjennomgås. TITO står for «ticket-in, ticket-out», og er en maskin som brukes sammen med spilleautomater. Den printer ut en verdikupong som kan veksles inn i penger. En av fordelene med denne maskinen er at den reduserer håndteringen av kontanter, noe som gir bedre regnskapsflyt.

Utdanningskravet til en som skal jobbe i økonomiavdelingen i et casino er ofte bachelor eller master innenfor business, salg eller økonomi. Kommunikasjon er også viktig, særlig fordi en regnskapsfører har en del kundekontakt.

Kundeservice

Som kundeservicemedarbeider har du ansvar for å besvare kundehenvendelser via e-post, telefon eller live chat. Jobben kan også innebære oppgaver innenfor salg og markedsføring, eller pengetransaksjoner.

Kundestøtte er meget viktig for et online casino. Den skal være tilgjengelig for alle, og helst døgnet rundt. Selv om kundene opptrer som «masete», eller har unnlatt å lese informasjonen som ligger på nettet, skal de få optimal service og respekt. Trygge og fornøyde kunder kommer tilbake, og gir også god omtale via jungeltelegrafen.

En slik servicejobb kan fungere som en inngangsport til «høyere» stillinger i et casino. Les mer om denne type stilling i «Kundestøtte – et steg innenfor bransjen». Det er som regel en fordel å kjenne til de ulike yrkene hos et nettcasino når man skal søke en essensiell stilling som det er å jobbe med økonomiske aspekter av driften.

Økonomisk rådgiver

For å kunne tilby støtte til de som er så heldige at de vinner en gevinst av vesentlig størrelse, har alle casinoer økonomiske rådgivere som står til deres disposisjon. Dette er noe som alle spillselskaper tilbyr, da det kan være både en utfordring og føre til vanskeligheter når man vinner mye penger. Bare spør noen av de store jackpot-vinnerne som finnes der ute! Enten man vinner penger på et klassisk casinospill som poker eller baccarat, eller om man klikker på plass en jackpot på en spilleautomat, så kan det være greit å ha noen å snakke med om pengene man vinner.

Mange som har takket nei til rådgivning har angret på dette i ettertid, da de kanskje har endt opp med å bruke pengene ufornuftig eller har spilt dem bort. Derfor er denne stillingen meget viktig, og man tar en lengre utdannelse enn dersom man skal jobbe som regnskapsfører eller økonom.

For å få denne stillingen hos et nettcasino, vil det nok være en stor fordel med erfaring fra andre bedrifter eller offentlige etater. Både banker og separate finansrådgivningstjenester vil da være en god yrkeserfaring for å bli ansatt i en stilling som denne.